Skip to content

FCJP

Centar za javno pravo se razumijeva kao mjesto javnopravnog diskursa o akutnim problemima koji prate ustavnopravnu konsolidaciju Bosne i Hercegovine i zemalja iz regiona, kao i njihovo približavanje evropskim integracijama.

CJP Fondacija Centar za javno pravo
Stiftung Kompetenzzentrum für Öffentliches Recht
Foundation Public Law Centre
Menu
  • Početna
  • O Centru
  • Saradnici
  • Projekti
  • Analize
  • Pravni dokumenti
  • Kontakt
  • Časopis
Menu

Sveske za javno pravo, broj 22

Posted on December 4, 2015

Ovdje možete preuzeti broj 22 časopisa Sveske za javno pravo

Dvadesetogodišnjica Dejtonskog mirovnog sporazuma je fokus javnosti usmjerila na prigodne političke govore, na simpozije i savjetovanja, na okrugle stolove i workshop-reakcije nevladinih organizacija. Zajedničko im je podsjećanje na mirotvornu funkciju ugovora, na uslove njegovog potpisivanja i potpisnike. Politički skupovi su širili optimizam i najavljivali nove reforme koje bi uz nova zaduženja državu uvele u stabilnu demokratiju. Država bi, ukratko rečeno, u nekom neodređenom trenutku daleke budućnosti trebala postati kompatibilna sa EU. Naučni skupovi su se iscrpljivali u opisima slabosti dejtonskog modela, kako u pravnom tako u ekonomskom i socijalno-političkom smislu, naglašavajući potrebu reformiranja cijelog modela. Izvjesno odstupanje se uočava u srbijansko-srpskom pristupu koji pod „porukama za svet“ nakon „dve decenije mira“ razumijeva ideologeme o vraćanju izvornom Dejtonu u koji se unosi zahtjev za suspenzijom državnih nadležnosti iz područja važenja čl. III/5 Ustava BiH. NVO sektor je uglavnom reciklirao istrošene stavove o bosanskohercegovačkoj etničkoj demokratiji.

Šta je ostalo od svega: isti sistem sa vladavinom u ime naroda koji multiplicira siromaštvo i održava političke napetosti na ivici haosa i rata. Dopunjuje ga optimizam Visokog predstavnika, diplomata i EU-predstavnika, optimizam koji izvan granica crnog humora potcjenjuje sposobnost rasuđivanja svakog čovjeka. On računa sa demokratijom bez demosa i vladavinom u ime etnosa. Miroslav Lajčak je primjerice u nepune tri godine vlastitog mandata uspio blokirati sve pozitivne reforme prethodnika i uništiti reformu policije. Iako je uspostavio „srpski interes“ u mjerilo blokade svakom napretku BiH prema EU, poručio je da „članstvo BiH u EU nema alternativu“ i da bilo kakav dogovor „dvojice protiv jednog nije dobar“! BiH je u predstavama ovakvog tipa država etnija koja se definitivno oprostila od građanskog društva. Izvjesna institucionalna veza bosanskohercegovačkih vlasti sa građanskim društvom je očuvana samo u reakcijama NVO sektora. A on je postao posebna industrija koja se samo dijelom vidi u produkciji skupova, savjetovanja, monitoringa i workshopova. Iza nje stoji razvijeni sistem financiranja koji značajnim dijelom omogućuje da se održava provizorij od kojeg se živi.

U spektar mjera koje održavaju provizorij institucionalnog i političkog reda ulazi i Reformska agenda EU kao zadnje slovo evropskog razuma u koje se zaklinju domaći političari. No, Agenda zaobilazi reformu ustavnog sistem, kalkuliše sa ustavom koji krši ljudska prava i u tom smislu održava postojeće (nepravedno) stanje. Već se od te tačke mora posumnjati u njen reformski potencijal, ali i u sam metod koji zagovara EU: rješavanje izabranih socijalno-ekonomskih pitanja ne dirajući u sistem koji proizvodi socijalno-ekonomske probleme. „Popravak“ elemenata, bez „popravke“ cijelog sistema neće biti uspješan.

Suviše je jaka interesna veza političke klase i postojećeg ustavnog modela. Reformski proces koji EU zamišlja kao korekture unutar sistema upropaštene države počiva na dobrovoljnosti političke klase koja je od BiH napravila podijeljeno društvo i besperspektivnu državu. Agenda i briselski protokol dokumentiraju spremnost da se političkoj klasi iz straha od neuspjeha u „reformskim procesima prema EU“ dopuste izmjene zakona kojima se učvršćuje postojeći model i onemogućuju promjene koje bi osigurale prodor novih politika. Na pomolu je, prognozirao bih na kraju, novi promašaj međunarodne zajednice i reforma koja neće reformirati državnopravni sistem. Dvadeset godina dejtonskog modela je dvadeset godina reformi bez suštinske reforme ustavnopravnog sistema.

Donirajte Fondaciji Centar za javno pravo

Upute za donaciju

Objave

  • Preporuka Ombudsmena za ljudska prava BiH u vezi sa žalbom Išerić Haruna
  • Federalna urbanističko-građevinska inspekcija i Federalna uprava za inspekcijske poslove kontinuirano krše zakone
  • Federalni vodni inspektor i Federalna uprava za inspekcijske poslove krše Zakon o inspekcijama F BiH i Zakon o vodama F BiH
  • Preporuka ombudsmena načelniku i Općinskom vijeću Općine Sanski Most u području primjene Zakona o pristupu informacijama
  • Donirajte Fondaciji Centar za javno pravo
©2025 FCJP | Design: Newspaperly WordPress Theme