Skip to content

FCJP

Centar za javno pravo se razumijeva kao mjesto javnopravnog diskursa o akutnim problemima koji prate ustavnopravnu konsolidaciju Bosne i Hercegovine i zemalja iz regiona, kao i njihovo približavanje evropskim integracijama.

CJP Fondacija Centar za javno pravo
Stiftung Kompetenzzentrum für Öffentliches Recht
Foundation Public Law Centre
Menu
  • Početna
  • O Centru
  • Saradnici
  • Projekti
  • Analize
  • Pravni dokumenti
  • Kontakt
  • Časopis
Menu

Sveske za javno pravo broj 39

Posted on June 3, 2020

Ovdje možete preuzeti broj 39 časopisa Sveske za javno pravo

Možemo li očekivati da će zabrane kontakta, zabrana kretanja i zabrana iznošenja kritičkih stavova, odnosno, da će ograničavanje ljudskih prava i sloboda imati pozitivne posljedice po pravnu državu nakon korona-pandemije? Hoće li administrativna ograničenja pridonijeti slobodama kao što su, naprimjer, vojne tehnologije i ratovi doprinosili miru “od bodljikave žice do atomskih elektrana” (G. Agamben)? Izvanredno stanje – i time se ulazi u suštinu problema – predstavlja mjesto na kojem se dodiruju proizvoljnost i racionalnost. U ovoj dihotomiji je smješten odnos između autoritarne i pravne države. Prva podrazumijeva vladavinu prema predstavama jednog čovjeka, jedne partije, jedne grupe interesno povezanih pojedinaca. Druga polazi od vladavine državnog naroda koji se služi partijama i pojedincima za realiziranje narodne volje. Prva računa s proizvoljnim odlukama i političkim divljanjem kao legitimnim metodom koji decizionistički utvrđuje pravo (izvor zakona je volja jednog čovjeka: “zakon, to sam ja”). Druga računa s racionalnim odlukama i pravnim civiliziranjem politike koja mora ostati u granicama racionalnog prava (izvor zakona je volonté générale: “zakon, to smo mi”). U izvanrednim okolnostima je na mjesto legislativne vlasti de facto stavljena egzekutivna vlast. Time se osnažuje politički decizionizam i obesnažuje princip podjele vlasti koji definira pravnu državu.

U uslovima zapadnog Balkana odluke predsjednika države ili šefova vlada i civilne zaštite dobijaju neposrednu snagu zakona. Uspostavlja se vladavina egzekutivnih tijela koja su u službi konkretnih političkih partija. Pravno-političke posljedice se vide u odlukama koje ograničavaju slobodu kretanja, štampe i okupljanja i zadiru u privatnost građana. Bez vidljivog oslonca na znanost, uvode se mjere koje padaju već na testu logičkih usporedbi i zdravorazumskih kontrola. Svarne posljedice su nevidljive i tiču se navikavanja na princip vođe i na nekritičko prihvatanje uredbi za nuždu. Tako nastaje plodno tlo za autoritarnu vladavinu koja će se formalno pokrivati proceduralnom demokratijom. U postkonfliktnim uslovima zapadnobalkanskih država to utvrđuje vladavinu narodnjačkih partija koje vlastiti legitimitet crpe iz ratnih ciljeva: etničkog čišćenja, etno-vjerske diskriminacije, teških zločina i njihovih velikodržavnih korelata u političkoj ideologiji i praksi. Posljedice se mogu već sada evidentirati: dugoročna kontrola ključnih poluga vladavine i novčani profit od antipandemijskih mjera. Sve počiva na pozicioniranju partijskog kadra na odgovarajućim funkcijama.

Suprotstaviti se diktatu egzekutive i mogućim povredama ustavnog uređenja zadatak je, prije svih, pravnika. Netačan je prigovor da pravnici o tome šute. Ustavni sud BiH je svojom odlukom od 24. aprila 2020. godine održao lekciju Štabu civilne zaštite i Vladi Federacije Bosne i Hercegovine o proizvoljnom reguliranju koje krši ustavom zagarantirane slobode. Istina, odluka je došla sa vidnim zakašnjenjem, jer je i bez nje najavljeno ublažavanje mjera. Međutim, ona još uvijek ima smisla kao pravna poduka o obavezi egzekutive da “uz učešće eminentih predstavnika zdravstvene struke, javno obrazloži (…) potrebe postojanja svih mjera, njihovo trajanje i eventualno ublažavanje ili pooštravanje”. Centar za javno pravo je, uz to, na svojoj web-stranici objavio niz ekspertiza o neustavnim mjerama egzekutivne vlasti. Osim toga, analize iz ovog broja svjedoče o utemeljenoj pravnoj reakciji na podivljalu egzekutivu. Problem nije, dakle, u šutnji pravnika. On je, ipak, na drugom mjestu: u koruptivnoj političkoj klasi, u neefektivnoj birokratiji, bezdušnoj ekonomiji i u dijelu amneziranih tužilaštava. Sve je postojalo i prije pandemije, ona je samo obznanila šta je do sada razoreno.

Donirajte Fondaciji Centar za javno pravo

Upute za donaciju

Objave

  • Preporuka Ombudsmena za ljudska prava BiH u vezi sa žalbom Išerić Haruna
  • Federalna urbanističko-građevinska inspekcija i Federalna uprava za inspekcijske poslove kontinuirano krše zakone
  • Federalni vodni inspektor i Federalna uprava za inspekcijske poslove krše Zakon o inspekcijama F BiH i Zakon o vodama F BiH
  • Preporuka ombudsmena načelniku i Općinskom vijeću Općine Sanski Most u području primjene Zakona o pristupu informacijama
  • Donirajte Fondaciji Centar za javno pravo
©2025 FCJP | Design: Newspaperly WordPress Theme